Welke middelen zet je in?

Als ondernemer sta je voor grote keuzes als het gaat om het stimuleren van de verkoop van je producten of diensten. Om aan klanten te komen heb je marketing middelen nodig, die niet alleen voldoende, maar ook de juiste klanten aantrekken. Er zijn eindeloos veel middelen die je kan inzetten van bijvoorbeeld billboards, radio- en tv commercials tot aan evenementen. Maar, deze zijn veel te duur, je hebt een groot marketing budget nodig om dit te kunnen doen. Het internet biedt veel mogelijkheden voor je bedrijf. Je kunt je potentiële klanten bereiken via je website, social media, e-mail en natuurlijk je eigen online webshop.

Online marketing effectief en goedkoop

Het doel van online marketing is om verkeer oftewel bezoekers naar je site te trekken. Hoe meer bezoekers je website zien, hoe meer mensen je boodschap ontvangen. Zodra je veel bezoekers hebt, kun je proberen om van bezoekers klanten te maken. Online marketing is populair bij bedrijven, want het is de beste manier om klanten te werven. Het goedkoopste marketing middel van dit moment. Afhankelijk van je gewenst bereik betaal je nauwelijks iets voor je advertenties. Op Facebook bereik je al snel duizenden mensen voor minder dan 40 euro. De resultaten van je investering zijn meetbaar en elke minuut te volgen. Je kunt, in tegenstelling tot offline marketing, bijsturen wanneer nodig. Je hebt een enorm bereik, want Facebook trekt dagelijks zo’n 1,5 miljard bezoekers en in Google worden dagelijks ruim 4 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. Je kunt daarnaast specifiek aangeven aan wie jij je advertenties wil laten zien, zodat je niet betaald voor mensen die volledig buiten je doelgroep vallen.

Zet social media in

Berichten maken is stap één. Maar je bericht moet gezien worden voordat het iets kan doen. Een goede online marketing aanpak is niets zonder social media. Social media wordt gebruikt om je berichten onder de aandacht te brengen. Als bedrijf maak je eenvoudig en snel een account aan om je berichten te publiceren. Als je net begint heb je nog geen volgers, dus geen bereik. Advertenties helpen je om je social media kanalen een boost te geven. Zowel Facebook als Instagram bieden veel mogelijkheden om te adverteren. Zet social media in om het bereik van je boodschap te vergroten en mensen kennis te laten maken met je website.

Zet e-mail marketing in

Met e-mailmarketing maak je van geïnteresseerden je nieuwe klanten. Hierbij vergaar je eerst een e-mail adres. Als iemand zijn of haar e-mailadres opgeeft, is dit een teken van interesse. Via verschillende e-mails wil je deze interesse vasthouden en vergroten. En als de klant er klaar voor is, verwijs jij naar het product of dienst waar de kans groot is dat het wordt gekocht. Zet e-mail marketing in om:

  • Geïnteresseerde bezoekers (prospects) warm te laten lopen voor je product. Net als je social media berichten zijn e-mails belangrijke triggers voor je klant. Je kunt e-mails personaliseren, zodat je je prospect persoonlijk kunt benaderen.
  • Potentiële klanten binnen te halen. In de meeste e-mailmarketing tools kun je zien hoeveel mensen je e-mails openen en klikken. Als veel ontvangers je e-mails openen, kun je na een reeks van e-mails, een tijdelijke actie versturen waar jouw prospect exclusief gebruik van kan maken. En als dit gebeurt is de klant binnen.

Zet zoekmachine marketing in

Google is de nummer 1 bron van nieuwe bezoekers. Met dagelijks zo’n 4 miljard zoekopdrachten loont het om aandacht te besteden aan de zoekmachine. Besef dat je niet binnen één dag een hoge positie pakt. Zoekmachine optimalisatie is lastig en vergt veel werk om te slagen. Maar als het lukt is het een van de meest goedkope en effectieve manieren om bezoekers aan te trekken. Zoektermen zijn belangrijk, korte- of lange zoektermen, het maakt niet zoveel uit. Google kijkt naar het onderwerp van de pagina. Wanneer jij vaak één specifieke zoekterm terug laat komen, ziet Google snel dat dit het onderwerp van jouw pagina is. Zo help jij ze jouw website te begrijpen en helpen zij jou door je hoger in Google te plaatsen.

Bespaar op je kosten

Haal meer uit je marketingbudget

DE BASIS
Kan je zelf een website bouwen?
Lees meer
DE VOORBEREIDING
Is een marketing plan nodig?
Lees meer
DE UITVOERING
Welke middelen zet je in?
Lees meer